maandag 4 april 2011

Modemerken van hier en daar°

Hennes & Mauritz is een enorm populair en wereldwijd bekend modemerk dat de afgelopen het nieuws wist te halen met zijn speciale collecties van sterren als Madonna, Jimmy Choo en Roberto Cavalli (geen van hen komt uit Zweden natuurlijk). Maar ‘H&M’, zoals de meeste kopers in hoofdstraten overal ter wereld het kennen, is net zo Zweeds als ABBA en het smörgåsbord.

Maar waar zit ‘m dat nou in, dat Zweedse bedrijven zulke goede detaillisten zijn (kijk maar eens naar IKEA, de meubelgigant)? En wie mag je in de modewereld niet missen als je in Zweden bent? Gezien het vermogen van Zweden om ideeën en producten wereldwijd aan de man te brengen, is het goed mogelijk dat je een aantal van de in dit artikel genoemde modenamen binnenkort in de hoofdstraat bij jou in de buurt zou kunnen tegenkomen. Maar waarom zou je daarop wachten? Kom naar Zweden en bekijk ze in hun eigen omgeving.



De toekomst van de Zweedse mode
Een winkel op Fifth Avenue is er niet en schoenen repareren is er niet bij, maar Fifth Avenue Shoe Repair doet wel aan modedesign. En het heeft een winkel aan de Mäster Samuelsgatan 2 in Stockholm. Kenmerkend voor FASR, dat gevormd wordt door het modeontwerpersduo Astrid Olsson en Lee Cotter, zijn minimalisme, heldere lijnen en toewijding aan het traditionele kleermakersvak.

Filippa K is een gevestigde modenaam voor dames- en herenkleding, met een aantal eigen boetieks en franchisezaken in Zweden en elders in Europa. De kleding en accessoires ‘combineren tijdloze eenvoud met hedendaagse scherpte’, aldus Filippa Knutsson (Filippa K) en het merk is bestemd voor ‘stadsbewoners’. Behoor jij daartoe, dan is dit het merk voor jou.

Een Zweeds modemerk dat al in 38 landen overal ter wereld te koop is, is Odd Molly. Dit modehuis heeft recentelijk een flagship store geopend in Stockholm en naar het schijnt zijn er meer ‘brancheverbredende’ spulletjes in aantocht, zoals een serie cosmetica en een collectie herenkleding. ‘Liefde, durf en integriteit’ is de boodschap achter dit merk.

Björn Borg, de ‘Zweed van weinig woorden’, heerste in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw over de tenniswereld. Het lijkt wel een eeuwigheid geleden. Hij is ook beroemd omdat hij de eerste tennisster was die zijn naam letterlijk op een collectie herenondergoed zag staan. Nu verschijnt deze op een modecollectie voor mannen en vrouwen, die verkrijgbaar is in de flagship store in Stockholm.

Nog even doorgaand op het thema sport, J. Lindeberg is een Zweedse merknaam voor mode en sportkleding, die beroemd is geworden (en dat nog altijd is) vanwege de coole golfkleding waarin de Zweedse golfer Jesper Parnevik schitterde op de golfbanen van de wereld. Men maakt tevens skikleding en heren- en damesmode en het bedrijf is te vinden in 25 landen overal ter wereld. En in Stockholm.

Acne begon in 1996 als een creatief collectief in Stockholm met het produceren van honderd paar jeans van eigen ontwerp, die men weggaf aan familie en vrienden. Sindsdien heeft het herhaaldelijk prijzen gewonnen in Zweden en de modecollecties voor beide seksen worden nu in meerdere winkels verkocht, met name in Europa en één in New York. Het heeft tevens twee winkels in Stockholm en één in Gotenburg.

Cheap Monday is het modemerk met een logo in de vorm van een doodskop op zijn jeans en de rest van zijn kleding. Het begin in 2004 was bescheiden, maar het merk wordt nu verkocht door winkels in 30 landen. Ook heeft het bedrijf zojuist zijn eerste winkel in Kopenhagen geopend. Maar maak je geen zorgen, het gaat om een door en door Zweeds merk, dat voordelig geprijsde, hoogkwalitatieve jeans en kleding verkoopt.

Voor het Zweedse modemerk Whyred vormen de muziek- en kunstscenes en de iconische stijl van de jaren 60 van de vorige eeuw voorbeelden waaraan het zijn inspiratie ontleent. De collecties vind je in de flagship store aan de Mäster Samuelsgatan 5 in Stockholm en in de eigen winkels in Gotenburg en Malmö.

Minimarket, een Zweeds designlabel speciaal voor dames, baarde met zijn lijn van volumineuze bovenkleding bij de ‘Opening Ceremony’ in Manhattan behoorlijk wat opzien. Van het trio achter dit labeldesign, Sofie Elvestedt en haar tweelingzussen Jennifer en Pernilla Elvestedt, is nu een nieuwe lijn met als motto ‘Mini voor velen’ verkrijgbaar in winkels in Stockholm en overal elders in Europa.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten